Veturiyritysten ja -ekosysteemien rahoitus
Business Finland haastaa halukkaita ja kyvykkäitä globaalisti toimivia yrityksiä erikokoisten yritysten ja muiden toimijoiden muodostamien ekosysteemien vetureiksi.
Vuoden 2025 veturikilpailu on auki 1.4.-5.9.2025.
Veturiyritysten haastekilpailujen tavoitteena on saada yritykset lisäämään huomattavasti tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaansa Suomessa sekä luomaan uusia työpaikkoja ja uuteen liiketoimintaan tähtääviä miljardiluokan ekosysteemejä. Kilpailuehdotusten on edellytetty ratkaisevan merkittäviä tulevaisuuden haasteita ja vaikuttavan merkittävästi hallitusohjelman 4 %:n TKI- (tutkimus, kehitys ja innovaatio) ja 75 %:n työllisyystavoitteisiin.
Voittajayritykset ovat sitoutuneet lisäämään TKI-investointejaan Suomessa kumulatiivisesti lähes 1,5 miljardilla eurolla. Onnistuessaan hankkeet johtavat useiden miljardien teollisiin lisäinvestointeihin Suomeen.
Veturiyritykset jaetaan Business Finlandin rahoituksen osalta kahteen ryhmään. Globaalisti toimiville yrityksille, jotka pystyvät tekemään erittäin merkittäviä T&K-lisäyksiä Suomessa, Business Finlandin rahoitus on enintään 20 miljoonaa euroa veturille ja enintään 50 M€ sen ekosysteemille. Globaalia toimintaa tavoitteleville, fokusoidumpaa haastetta ratkaiseville yrityksille Business Finlandin rahoitus on enintään 10 M€ ja sen ekosysteemille 20 M€.
Tutustu haastekilpailut voittaneisiin yrityksiin, lista on alla.
Lue veturikilpailun 2025 hakuohje (pdf)
Veturiyritykset tarjoavat yhteistyömahdollisuuksia kumppaneille. Yhteishankkeille voi hakea rahoitusta Business Finlandista. Tutustu kumppanuusrahoituksen mahdollisuuksiin alla.
Business Finland tarjoaa rahoitusta veturiyritysten tiekarttojen mukaisiin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin.
Kumppanuusrahoitus on tarkoitettu erityisesti yritysten välisille yhteishankkeille sekä yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välisille yhteishankkeille (Co-Innovation-rahoitus). Rahoitusta voidaan myöntää myös yksittäisille yrityksille (tutkimus-, kehitys- ja pilotointirahoitus) tai tutkimusorganisaatioille tai tutkimusorganisaatioiden yhteisille hankkeille (Co-Research-rahoitus).
Co-Innovation- sekä Tutkimus, kehitys ja pilotointi -rahoitusta voi hakea jatkuvasti.
Lue lisää Co-Innovation sekä Tutkimus, kehitys ja pilotointi -rahoituksesta
Co-Research-kumppanuusrahoituksen haku päättyy 31.3.2025. Seuraava haku avataan toukokuussa ja se tulee päättymään elo-syyskuun vaihteessa. Tarkat päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin.
Lue lisää Co-Research-rahoituksesta
#KestäväKasvu
Borealiksen Spirit-ohjelma edistää muoviteollisuuden kestävää muutosta. Jari Lehtinen Borealiksesta kertoo, miten heidän veturinsa etenee. Matkassa on mukana jo yli 10 "vaunua" eli kumppanuushanketta.
Kuva: Borealis
Katso Borealiksen veturihankkeen esittely 29.5.2023 (englanniksi)Veturirahoitus
Business Finland etsii haastekilpailujen kautta rahoitettaviksi globaalisti toimivien tai globaaliin toimintaan tähtäävien yritysten tutkimus- ja kehityshankkeita, joissa ne ratkovat merkittäviä tulevaisuuden haasteita ja vaikuttavat oleellisesti Suomen kilpailukyvyn kasvattamiseen. Rahoituksen maksamisen ehtona on, että yritys on täyttänyt projektiehdotuksensa antamansa sitoumukset lisätä t&k-toimintaansa Suomessa sekä luoda uusia työpaikkoja ja uuteen liiketoimintaan tähtääviä miljardiluokan ekosysteemejä. Business Finland rahoittaa veturi- ja haastajayrityksen t&k-hankkeen lisäksi niiden ekosysteemiin kuuluvien kumppaneiden hankkeita.
Veturiyritys
Globaalisti toimiva tai globaaliin toimintaan tähtäävä yritys, joka pystyy tekemään merkittäviä tutkimus- ja kehityslisäyksiä Suomessa sekä toimimaan ekosysteemin veturina.
Kumppanuusrahoitus ja vetureiden tiekartat
Business Finland tarjoaa kumppanuusrahoitusta veturiyritysten tiekarttojen mukaisille t&k-hankkeille. Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita, ja osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Rahoitus on tarkoitettu erityisesti yritysten välisille yhteishankkeille sekä yritysten ja tutkimusorganisaatioiden välisille yhteishankkeille.
EU:n tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2050, Suomen jo 2035. Tavoitteiden saavuttaminen vaatii merkittävää hiilineutraalin sähköistyksen lisäystä ja energiatehokkuuden parantamista. Sähkön on syrjäytettävä muita energiamuotoja ja sitä on käytettävä nykyistä tehokkaammin. Samalla sähköjärjestelmistä tulee yhä kriittisempiä yhteiskunnan toiminnalle, josta seuraa turvallisuuden ja luotettavuuden vaatimusten kiristyminen.
Tähänastiset kehitystoimet ovat kohdistuneet komponentteihin: moottoreihin, pumppuihin, tuulettimiin jne. Seuraava taso energiatehokkuuden parantamisessa on järjestelmätaso. Katse siirretään komponenttien asemesta moottorin, pumpun, säätöjärjestelmien, sähköverkkojen ja energian tuotannon ja käytön muodostamiin kokonaisuuksiin. Tähän ohjaa mm. EU:n energiatehokkuusdirektiivi, joka asettaa katon vuoden 2030 energiakulutukselle.
ABB Green Electrification 2035 –ohjelman tuloksena syntyvät uudet integroitavat teknologia-alustat ja niiden varaan syntyvä alustatalous on vastaus tähän kysyntään. Siinä nykyaikainen viestintäteknologia (5G), datan hallinta, uudet sähkötekniset ratkaisut, sähköverkkoteknologia ja kyberturvallisuuden ratkaisut muodostavat ohjattavan, optimoitavan ja turvallisen kokonaisuuden. Yhä suurempi osa fyysisistä laitteista korvataan digitaalisilla ratkaisuilla ja yhä suurempi osa laitteista keskustee keskenään kyberturvallisesti, mahdollistaen nopean reagoinnin muuttuneisiin olosuhteisiin ja energiahävikin ja toimintahäiriöiden minimoinnin.
Projektin lopputuloksena syntyy kokonaisratkaisuja, jotka nostavat järjestelmätason energiatehokkuuden ja kokonaisluotettavuuden uudelle tasolle. Nämä ratkaisut ovat skaalattavia, kasvavaan energiatehokkuuden kysyntään vastaavia ja kehittyvän alustaekosysteemin osallistujia vientiin kannustavia.
Green Electrification 2035 -verkkosivut
Lisätietoja:
simo.saynevirta (at) fi.abb.com
ilmari.absetz (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Tietoturvallinen ja saumaton päästä – päähän liitettävyys ja viestintä edellyttää tulevaisuudessa erilaisten verkkojen, kuten nykyiset, 5G, edistyneet 5G ja tulevat 6G verkot, yhteistoimintaa julkisten, yksityisten ja niihin liittyvien sovellusten kentässä sekä niissä olevien pääte – ja muiden laitteiden toiminnassa yhtäaikaisesti eri teknologioiden yhteistoiminnallisissa ratkaisuissa. Lääketieteen vertikaalissa etädiagnostiikan päästä päähän muodostettavien tietoturvallisten palveluiden volyymi kasvaa merkittävästi yleismaailmallisesti, ja eurooppalaisten ja siten myös suomalaisten toimijoiden on hyvä kehittää päästä – päähän muodostettavia laitteiden, analysoinnin- ja etädiagnostiikan ratkaisu- sekä mahdollisia elinkaaripalvelukokonaisuuksia. Asianomaisia periaatteita voidaan soveltaa myös muille tehtäväkriittisille toimialoille.
Tavoitteena Seamless and Secure Connectivity (Saumaton ja tietoturvallinen viestintä) "Haastajalle" on kehittää 5G ja 5G jälkeisiin ympäristöihin (mm. 6G) soveltuvien digitaalisten päästä-päähän rakenteiden, infrastruktuurien, järjestelmien ja prosessien yhteensopivuutta sekä kybersietoisuutta saumattoman ja tietoturvallisen viestinnän mahdollistamiseksi. Lisäksi erityistavoitteena on edistää voimakkaasti lääketieteen etädiagnostiikan alueella laitteista päästä päähän ratkaisujen ja palveluiden (aina elinkaaripalveluiden) muodostumista ohjelmistointensiivisten sekä koneoppimis-/tekoälypohjaisten teknologioiden avulla sekä samalla kehittämällä merkittävästi toimintamalleja (esimerkiksi RegOPs).
Seamless and Secure Connectivity Program -verkkosivut
Seamless and Secure Connectivity Ecosystem Event 20.3.2024, webinar + Oulu
Lisätietoja:
jari.partanen (at) bittium.com
laura.mustaniemi (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Muovi on monien mahdollisuuksien materiaali ja tärkeä osa taloudellista kasvua. Muovin erinomaiset ominaisuudet, kuten keveys ja kestävyys, tekevät siitä korvaamattoman materiaalin. Muovi auttaa säästämään resursseja, vähentämään ruokahävikkiä ja sen avulla mahdollistetaan hygieenisiä terveydenhuollon tuotteita, yhteiskunnan sähköistämistä sekä luotettavia vesi- ja viemäröintijärjestelmiä.
Tällä hetkellä muovin kestävää käyttöä varjostaa fossiilinen raaka-ainepohja ja maapallon roskaantuminen. Tarvitsemme innovaatioita muovin raaka-ainepohjan muuttamiseksi fossiilisista uusiutuviin, hiilineutraalien tuotantoprosessien kehittämiseksi sekä kierrätyksen edistämiseksi, jotta muovi ei enää päädy polttoon tai luontoon. Tämä kaikki vaatii laajoja kehityspanostuksia koko arvoketjulta. Borealis Polymers Oy haluaa olla edelläkävijä Suomen muoviteollisuuden muuttamisessa kestäväksi. Tavoitteiden saavuttamiseksi Borealis yhdessä ekosysteemin kumppaneiden kanssa keskittyy kolmeen alueeseen:
Lisätietoja:
jaakko.tuomainen (at) borealisgroup.com
tuomas.lehtinen (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Our vision is that tomorrow’s transportation will be intelligent, sustainable, and effective because of new fossil free solutions. To make this happen we will create an Intelligent Power Electronics Ecosystem. Our ecosystem will drive intelligent, sustainable, and cost-effective use of energy, which will strengthen the Ecosystem’s competitive advantage in the global market. Danfoss aims to establish Intelligent Power Electronics Ecosystem through its business units of Drives and Editron.
Energy and its conversion will be the big and important business of the future and is therefore also critical for transportation. Use of power electronics enables the smart and profitable green conversion of energy needed for electrification. As an expert of power electronics, Danfoss has the chance and the responsibility to lead, guide and support an ecosystem in which power electronics form the basis for developing fossil free solutions for electric transportation at all levels.
Our ecosystem will strongly support the Finnish government’s target of becoming carbon neutral by 2035. Furthermore, digitalisation and sustainability are important parts of the suggested solutions. We have identified three critical focus areas which are all important to the energy transition. In all these areas we have strong expertise and unique position in the value chain, which gives us a significant advantage in leading the creation of ecosystem in this field. The focus areas are:
In the ecosystem we will partner with relevant companies with suitable expertise to implement and execute research and development projects in the identified topics. We will also conduct strong collaboration with different research partners thereby bringing latest research knowledge to the ecosystem.
Fossil Free Future -verkkosivut
Lisätietoja:
laura.frisk (at) danfoss.com
pia.karumaa (at) danfoss.com
tero.ijas (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Heavy(duty) Electric Traffic Ecosystem -ohjelman, myöhemmin HETE, tavoitteena on kehittää kuorma-autoliikenteeseen sopivaa lataustekniikkaa ja sitä tukevaa ohjelmistoalustaa, kehittää latausinfrastruktuurin testausalustaa ja tutkia tulevia latausmalleja sekä latausinfrastruktuurin vaikutusta sähköverkkoihin.
Kuorma-autojen sähköistäminen on vasta alkamassa. Markkinoilta puuttuu edelleen skaalautuva latausinfrastruktuuri raskaalle liikenteelle, kuten sähkökuorma-autoille. Sähkökuorma-autojen määrän kasvu vaatii käytännön tarpeita vastaavaa latausinfrastruktuuria, on ekosysteemin kehittäminen välttämätöntä.
HETE-ohjelman aikana Kempower käynnistää T&K-projekteja ohjelman kaikilla osa-alueilla, mukaan lukien latausteknologiat, digitaaliset ratkaisut ja alustat, asiakassovellukset ja tulevaisuuden lataukset
Heavy Electric Traffic Ecosystem -verkkosivut
Lisätietoja:
petri.korhonen (at) kempower.com
tuukka.vainio (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Konecranesin Zero4 Veturin missiona on palauttaa valmistavan teollisuuden tuottavuus kasvu-uralle. Teollisuuden tuottavuus ei ole Suomessa kasvanut viimeisen 15 vuoden aikana. Tällä on merkittäviä vaikutuksia sekä vientiteollisuuden kilpailukyvylle että kansantalouden kantokyvylle. Aikaisemmin teollisuuden tuottavuutta voitiin parantaa investoimalla jalostavien työvaiheiden tehokkaampaan laitekantaan, automaatioon sekä toiminnanohjausjärjestelmiin. Tämä kasvupotentiaali on nyt hyödynnetty ja tarvitaan uusia avauksia. Zero4 Veturi nostaa automaatiosaarekkeet yhdistävän, digitalisoidun materiaalivirran, ekotehokkuuden ja työntekijät tuottavuuskehityksen keskeisiksi tekijöiksi.
Kaikki tuotantoprosessit edellyttävät raaka-aineiden ja tuotteiden siirtämistä. Tästä syntyvän materiaalivirran kustannus on jopa 10% yritysten liikevaihdosta. Lisäksi materiaalivirtojen osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on 5,5% ja materiaalin siirroista johtuvien teollisuuden työtapaturmin osuus 40%. Materiaalivirtojen muuttamisella tehokkaammiksi, turvallisemmiksi ja ympäristöystävällisemmiksi on siksi suuri vaikutus teollisuuden kokonaistuottavuuteen ja kasvihuonepäästöihin. Zero4 Veturin tavoite on poistaa neljä keskeistä tekijää materiaalivirroista: Informaatiovirtojen esteet, kasvihuonepäästöt, hukkaenergia ja tapaturmat.
Zero4 yhdistää keskeiset yritykset tavoittelemaan materiaalivirtojen yhtenäistä alustaa. Zero4 Veturin tavoitteena on parantaa suomalaisten teollisuusyritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä. Kehitettävien materiaalivirtaratkaisujen myötä Suomesta tulee aihealueen teknologinen edelläkävijä ja merkittävä laitteistojen, järjestelmien ja uusien datapohjaisten sovellutusten sekä palveluiden viejä.
Lisätietoja:
mikael.haag, partnerships (at) zero4.fi
sakari.karppinen (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Meyer Turku Oy on erikoistunut erittäin vaativien, edistyksellisten, innovatiivisten, ympäristöystävällisten sekä energiatehokkaiden risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen pohjautuen korkealaatuiseen ja verkostoituneeseen tutkimusja kehityslähtöiseen suunnitteluun. Suurimpia asiakkaitamme ovat Royal Caribbean International, Carnival Cruise Lines, TUI Cruises sekä Costa Crociere. Nämä asiakkuudet pohjautuvat kykyymme luoda alalle uusia ratkaisuja kilpailukykyiseen hintaan ja luvatussa toimitusaikataulussa. Meyer Turun osuus maailman risteilijärakentamismarkkinoista on noin 15 %. Kaikki Meyer Turku Oy:n toiminta tapahtuu Turun telakalla, jossa on rakennettu laivoja vuodesta 1737 alkaen. Yritys on lisäksi voimakkaasti verkostoitunut meriklusterissa sekä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Yrityksen henkilöstöpohja käsittää osaajia kaikilta oppiasteilta ammatillisista oppilaitoksista yliopistojen väitöskirjaopiskelijoihin. Osaamispohjaa kasvatetaan jatkuvasti työn ohessa oppimalla.
Tässä tutkimus- ja tuotekehitysprojektissa, ”NEcOLEAP” tullaan tutkimaan, innovoimaan ja kehittämään laaja-alaisesti maailman mittakaavassa uusia ja radikaaleja ratkaisuja useaan, strategisesti tärkeään aiheeseen ja asiakokonaisuuteen liittyen. Tutkimus- ja kehitysaiheita ovat muun muassa uudet markkina- ja liiketoiminta-analyysit ja niiden menetelmät, hiilineutraalit, edistykselliset rakenteet, materiaalit ja teknologiat sekä niiden soveltaminen haastavissa meriteollisuuden systeemeissä, älykkäät teknologiat, kuten automaatio-ja robotiikka, digitalisointi ja data-analytiikka sekä kyberturvallisuus suurissa järjestelmissä, laivojen suunnittelu- ja rakennusprosessien sekä –työkalujen räätälöinti ja kehittäminen, virtuaaliset suunnittelu- ja järjestelmätestausmenetelmät sekä tuotannonohjausprosessien ja niiden digitalisoinnin tutkiminen ja kehittäminen. Aihepiirit käsittävät Meyerin sekä koko verkoston toiminnalle ja kilpailukyvylle strategisesti tärkeät alueet, joita tulemme laajaalaisesti kehittämään yhdessä monialaisen kumppanuusverkostomme kanssa.
Hankkeen päätavoitteena on nopeuttaa liiketoimintamme sopeutumista vihreän siirtymän sykliin ja valmistella liiketoimintaamme yhdessä ekosysteemikumppaneiden kanssa vastaamaan ilmastonmuutokseen liittyviin vaatimuksiin. Tavoitteena on tarjota asiakkaillemme korkealaatuisen osaamisen ja erikoistumisen avulla suunniteltuja kilpailukykyisiä ilmastoneutraaleja tuoteportfolioita ja tuotekehityspalveluja. Toimenpiteiden perimmäisenä tavoitteena on kehittää tulevaisuuden kannalta kestäviä kelluvia konsepteja, jotka erottuvat alan kilpailussa ja johtavat uusiin merkittäviin risteilyalus- ja/tai muiden kelluvien tuotteiden tilauksiin Meyer Turun nykyisen tilauskannan jälkeen. Tavoitteena on vahvistaa Meyerin asemaa meriteollisuusalan tuotekehitys- ja teknologiajohtajana ja laajennetun kelluvien ratkaisujen portfolion avulla Meyerilla ja koko ekosysteemillä on entistä paremmat mahdollisuudet laajentaa kansainvälistä asiakasportfoliota. Nämä tavoitteet ovat mahdollisia vain merkittävien investointien avulla niin omaan kuin kumppaniverkostomme tutkimukseen ja kehitykseen, osaamiseen ja teknologioihin sekä koko ekosysteemimme laajentamiseen perinteisestä moderniin eri teollisuuden aloja yhdistävään innovatiiviseen ekosysteemiverkostoon.
NEcOLEAP projektin lopputuloksena tavoitellaan ilmastoneutraalin risteilyalustilauksen saamista Meyer Turku Oy:lle. Tilauksen, jonka vaikutus yhtiön liikevaihtoon on noin miljardi euroa ja sillä on vastaava suora vaikutus Suomen vientiin. Näin ollen telakan ja verkoston työllistävä vaikutus on noin 12 000 henkilötyövuotta, mikä puolestaan johtaa noin 9 500 työpaikkaan, mukaan lukien oma henkilöstömme ja lähin partneriverkosto. Johtavassa hankkeessa toteutetut painopisteet ja toimenpiteet laajentavat ja uudistavat myös koko kumppaniekosysteemiä, tutkimusorganisaatioita ja parantavat yhteistyötä monien eri toimijoiden välillä. Edellä mainittujen vaikutusten odotetaan toteutuvan jo hankkeen viimeisten vuosien aikana. Oletettavaa on, että näin laajan kehityshankkeen vaikutukset näkyvät alalla positiivisina vielä pitkälle tulevaisuudessa ja antavat suuntaviivat myös tulevaisuuden tutkimus- ja tuotekehitystoiminnalle.
Seuraa NEcOLEAPia LinkedInissä
Lisätietoja:
ilkka.rytkola (at) meyerturku.fi
markku.jokela (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Vuoteen 2027 mennessä Mirka ja Shape-ekosysteemi aikovat edistää merkittävästi vihreää siirtymää euroopassa kehittämällä hiilinegatiiviset pinnat mahdollistavia ratkaisuja, ja sen myötä potentiaalin laskea euroopan valmistavan- ja rakennusteollisuuden hiilijalanjälkeä 100 mt:lla vuoteen 2030 mennessä, luoden ekosysteemille markkinapotentiaalia 2 mrd€: n arvosta.
Nopea talouskasvu sekä maailmanlaajuinen resurssien käyttö, jonka ennustetaan kaksinkertaistuvan 79 Gt:sta 167 Gt:iin vuoteen 2060 mennessä, vaikuttavat merkittävästi hiilidioksidipäästöihin, saasteisiin ja ihmisten hyvinvointiin ollen lisäksi kestämättömällä tasolla. Lineaarinen talous osoittaa merkkejä stressistä, eksponentiaalisen kasvun ja käsityksen rajattomista luonnonvaroista kohdatessa vastusta. Resurssien niukkuus pakottaa resurssitehokkuuteen ja kiertotalouteen. Ekologinen suunnittelu on uusi standardi, ja uudelleenvalmistus sekä kunnostus korvaavat uuden valmistamista.
Mirka aikoo olla osa vihreää siirtymää saattamalla toimijoita yhteen ratkomaan näitä haasteita innovatiivisin ja monialaisin tavoin. SHAPE rakentaa Suomeen kunnostusteknologian ekosysteemin sekä vahvistaa kehittyvien materiaalien ja teknologioiden potentiaalia optimoimalla niitä siten, että ne luovat toteuttamiskelpoisia ja kannattavia liiketoimintamahdollisuuksia samalla tukien suomalaista yhteiskuntaa uusien arvoketjujen, työpaikkojen ja viennin kautta. Yhteistyö on elintärkeää, sillä menestyminen edellyttää niin laajaa teknologista kyvykkyyttä että uusien ajattelutapojen edistämistä. Suomen teollisuus tarjoaa suuren potentiaalin yhteistyölle biopohjaisissa ja funktionaalisissa materiaaleissa, kierrätysteknologiasta robotisaatioon ja dataan. Ekosysteemin koko tulee olemaan merkittävä (100+), sillä tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan monialaista yhteistyötä.SHAPE tavoitteena on mahdollistaa nettohiilinegatiiviset pinnat ja näin pienentäen näin teollisuuden hiilijalanjälkeäja edesauttaen valmistus- ja rakennusalojen vihreää siirtymää ensin Euroopassa ja sitten kaikkialla maailmassa.
Seuraa ekosysteemiä LinkedInissä
Lisätietoja:
charlotta.risku (at) mirka.com
ulf-erik.widd (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Nesteen tarkoitus on luoda elinvoimaisempi maapallo lapsillemme. Nesteen tavoitteena on tulla maailmanjohtavaksi toimijaksi bio- ja kiertotalouden ratkaisuissa. Tässä hankkeessa Neste kehittää uusia kestäviä ja globaalisti skaalautuvia ratkaisuja liikenteeseen ja kemikaalien tuotantoon vähentämään raakaöljyn käyttöä ja hillitsemään ilmastonmuutosta. Nämä uudet ratkaisut perustuvat skaalautuviin raaka-aineisiin, joita ei hyödynnetä tällä hetkellä näihin tarkoituksiin, kuten maa- tai metsätalouden tähteet, kunnalliset jätteet, jätemuovit tai hiilidioksidi. Näiden kaupallistaminen vaatii pitkäaikaista tutkimusta sekä uusien arvoketjujenkehitystä yhdessä kumppaneiden kanssa.
Neste haluaa keskittää T&K&I -toimintansa Suomeen ja lisää T&K&I-panostuksiaan Suomessa. Projektissa luodaan maailmanluokan tiede- ja teknologiaekosysteemi, jossa kehitetään kestäviä ratkaisuja hiilijalanjäljen pienentämiseen. Tämän odotetaan edistävän suomalaisten tutkimuslaitosten ja teollisuuden kilpailua sekä toimivan kasvualustana uusille start up -yrityksille. Kehitettävät ratkaisut auttavat saavuttamaan tavoitteenhiilineutraalista Suomesta. Kehitettävien ratkaisujen odotetaan auttavan Suomea saavuttamaan tavoite hiilineutraaliudesta. Ne ovat myös hyödynnettävissä globaalisti ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.
Nesteen veturiprojektin verkkosivut
Lisätietoja:
teija.laitinen (at) neste.com
jari.seilonen (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Vuosina 2017‒2024 globaalin dataliikenteen on arvioitu lähes viisinkertaistuvan, mikä tuo huomattavia uusia vaatimuksia tietoliikenneverkkojen toiminnalle niiden kapasiteetin, energiatehokkuuden ja tehokkaan toiminnallisuuden osalta. Tähän haasteeseen vastaaminen vaatii laajaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä, jossa esimerkiksi teleoperaattorit, verkkoteknologia-toimittajat ja datakeskus-toimijat näyttelevät hyvin keskeistä roolia. Tämä globaali muutos avaa erittäin suuria liiketoimintamahdollisuuksia toimijoille, jotka kykenevät uskottavasti ratkaisemaan tulevaisuuden verkkojen kapasiteettiin ja toiminnallisuuteen liittyvät haasteet kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti esimerkiksi energiatehokkuutta ja verkkojen turvallisuutta parantamalla. Tämän muutoksen keskiössä on ns. reunalaskenta sekä sen kehittäminen, joka mahdollistaa sekä verkon että siellä liikkuvan datan optimaalisen käytön ja siirron. Viime kädessä tämä mahdollistaa datan käytön helppouden, uusien digitaalisten palvelujen käytön sekä energiatehokkuuden selvän parantumisen esimerkiksi datan tarpeettoman siirron vähenemisen kautta.
Nokian Veturi-ohjelman (‘COMPETITIVE EDGE’) missio ja tavoitteet perustuvat seuraavassa esitettyihin elementteihin, jotka vahvistavat Suomen kansainvälistä kilpailukykyä vahvistamalla erittäin merkittävästi reunalaskennan osaamista ja tutkimus- ja kehittämistoimintaa Suomessa yhdessä laajan ekosysteemikumppanijoukon kanssa:
infrastruktuurin kuluttajien ja yritysten hyödyksi. Ohjelmassa toteutettavan ekosysteemiyhteistyön, ekosysteemikumppaneiden osaamisen yhdistämisen ja yhteisen tiekartan sekä sen toteuttamissuunnitelman avulla Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus reunalaskentaan perustuvien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseksi nopeasti kasvaville globaaleille markkinoille.
Lisätietoja:
jarkko.pellikka (at) nokia.com
sixten.sandstrom (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Hanke edistää merkittävästi tulevaisuuden internetin ja metaversumin käytettävyyttä, turvallisuutta ja energiatehokkuutta. Fyysisen ja virtuaalisen maailman yhdistymisen ennustetaan mullistavan kuluttajien ja yritysten toimintaa tulevaisuudessa. Tähän liittyvien palvelujen ja sovellusten jatkuvan käytön lisääntymisen vuoksi dataliikenteen ja kyberhyökkäysten määrän ennustetaan moninkertaistuvan tulevien vuosien aikana. Tämän vuoksi on välttämätöntä radikaalisti uudistaa tietoliikenneverkkojen rakennetta, toimintaa ja kyvykkyyksiä eri käyttäjäryhmiävarten. Suomen erityisosaaminen antaa meille erinomaiset lähtökohdat nousta merkittäväksi globaaliksi toimijaksi tässä kokonaisuudessa. Systemaattisesti valituilla T&K-toimenpiteillä sekä hyvin suunnitellulla ja johdetulla ekosysteemiyhteistyöllä voidaan rakentaa Suomalainen globaali osaamiskeskittymä, joka kattaa teollisen metaversumin ja laajennetun todellisuuden arvoketjun kaikki keskeiset osa-alueet. Osa-alueet kattavat tulevaisuuden verkkoteknologioista yritysten ohjelmistosovelluksiin sekä näitä tukevaan tekoälyn monipuoliseen hyödyntämiseen vastaten samalla fyysisen ja virtuaalisen todellisuuden yhteistoiminnallisuuden, turvallisuuden ja energiatehokkuuden vaatimuksiin.
Nokian Veturi-missio ’LEAD’ rakentuu seuraavalle kolmelle pilarille, jotka yhdessä vahvistavat Suomen roolia tulla merkittäväksi toimijaksiuusissa virtuaaliympäristöissä uusien tutkimus- ja kehitysinvestointien kautta:
Industrial metaverse LEAD -verkkosivu
Lisätietoja:
veli-pekka.luoma (at) nokia.com
jarkko.pellikka (at) nokia.com
sixten.sandstrom (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Globaalit muutokset etenevät kiihtyvällä vauhdilla. Haasteet, kuten ilmastonmuutoksen hillitseminen, liikennesektorin korkeat kasvihuonekaasupäästöt, globaalien arvoketjujen lisääntynyt haavoittuvuus ja muuttuvat sääolosuhteet vaikuttavat merkittävästi liikkumiseen sekä tiellä että maastossa. Samaan aikaan valmistavassa teollisuudessa on käynnissä suuri digivihreä siirtymä.
Me Nokian Renkailla (NT) vastaamme näihin globaaleihin haasteisiin FUTUREPROOF Veturi -ohjelman avulla. Se on keskeinen osa uutta strategiaamme, jonka tavoitteena on uudistaa NT useiden myrskyisten vuosien jälkeen ja rakentaa kestävää kasvua kohti 2030-lukua. Veturi-ohjelman tavoitteet yltävät kuitenkin paljon rengasteollisuutta laajemmalle. Tavoitteenamme on tukea edistynyttä ja kestävää valmistusta sekä Suomessa että Euroopassa kilpailukyvyn ja kestävyyden turvaamiseksi. Me kehitämme yhdessä ekosysteemikumppaneiden kanssa sekä tarvittavia kriittisiä teknisiä ratkaisuja että eurooppalaisia arvoketjuja kestävän, turvallisen maantieja maastoliikkuvuuden sekä tulevaisuuden tuotteiden kestävän ja edistyneen valmistuksen mahdollistamiseksi. FUTUREPROOF hakee systeemistä vaikutusta TKI-tiekartan neljällä pääteemalla, jotka ohjaavat yhteistä kehitystä ekosysteemikumppaneiden kanssa ja luovat puitteet omalle työllemme: 1. Tulevaisuuden liikkuvuus ja liiketoiminta. 2. Kestävä kehityksen mukaisen renkaan elinkaari, 3 Digitaalinen perusta ja 4. Edistynyt valmistus.
Nokian Renkaat on sitoutunut kasvattamaan kumulatiivisia TKI-menojaan 108 M€ Veturi-ohjelman aikana. FUTUREPROOF-ekosysteemiin on suunniteltu yli 100 kumppania, joilla on erittäin monitieteinen osaaminen. Tämä ohjelma edistää Nokian Renkaiden liikevaihtokehitystä 680 M€ ja vientiä 418 M€:lla vuoteen 2034 mennessä. Ekosysteemitasolla viennin kumulatiivisen kasvun arvioidaan olevan noin 2 miljardia euroa ja samalla synnyttäen Suomeen n. 500 uutta työpaikkaa vuoteen 2034 mennessä.
Nokian Tyres FUTUREPROOF-tiekartta (pdf)
Lisätietoja:
FUTUREPROOF (at) nokiantyres.com
ulf-erik.widd (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
A digital boost for the pharmaceutical R&D – Building a fast lane from data to novel therapies
The healthcare industry, including but not limited to pharmaceutical research and development (R&D), is facing major global challenges among the biggest being the aging population and increasing cost pressure. New more effective, safer, and more personalized treatments are in high demand. Yet development times for new medicines are long with high costs and risks in R&D. In this context digital transformation with data and ML/AI applications has become a major driver for successful pharmaceutical R&D. Companies and ecosystems that can adapt and build on the novel opportunities data-driven R&D offers will first develop the most successful therapies for patients worldwide. This ongoing transformation is a challenge and an opportunity for Orion and the R&D community in Finland.
By investing heavily in the digital transformation and data science, Orion together with innovative partner companies and academic collaborators will create a unique pharmaceutical R&D ecosystem in Finland. A strong competence base of researchers and an efficient, collaborative infrastructure for data-driven R&D will be built. The participants will form a totally novel dynamic “virtual pharma R&D machinery”, where a suitable combination of competences can be gathered around any novel productor service idea, helping to develop it to the global markets and for patients faster.
Several sub-projects are included covering the R&D value chain. Virtual laboratories will be built for essential tasks of future pharma R&D: new drug target discovery & patient selection based on omics data and bioinformatics, active learning-driven laboratory experiments, simulations and modelling, automated data capture & analysis in R&D laboratories and clinics. The reduction in trial-and-error and unnecessary studies will pave the way for faster and more ethical and sustainable pharmaceutical R&D process. The ecosystem will create new opportunities for start-ups, small and large companies (health tech, med tech, diagnostic and pharma) and academic institutions to co-operate, and support development of novel services and products for the healthcare market while bringing economic growth to Finland.
Pharmaceutical research ecosystem -verkkosivut
Orion Veturi Imaging co-innovation day 15.3.2024, Espoo
Lisätietoja:
sammeli.liikkanen (at) orionpharma.com
outi.tuovila (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Muuttuva turvallisuusympäristö ja voimistuva digitalisaatio sekä digitaalisen ympäristön uhat ja mahdollisuudet korostavat tarvetta luoda uusia ja murroksellisia ratkaisuja turvallisuuteen. Samanaikaisesti kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän vuoksi syntyy myös uusia tarpeita kehittää aitoja ratkaisuja haastavimpiinkin ympäristöihin. Patria vastaa tähän haasteeseen Business Finlandin Haastajaveturi-hankkeisiin kuuluvalla eALLIANCE-hankkeella. Patrian johtama eALLIANCE vahvistaa suomalaisten siviili- ja puolustusteknologiayritysten välistä yhteistyötä murroksellisten digitaalisten ratkaisujen luomiseksi, joilla mahdollistetaan tehokkaampi tiedonvaihto. Ekosysteemin missio on integroida murroksellisia teknologioita siviili-, turvallisuus- sekä puolustusteknologioiden alueella turvallisempien yhteiskuntien rakentamiseksi. Alan eturivin teknologiayrityksenä ja vahvana puolustusvälinevalmistajana Patrialla on erinomaiset lähtökohdat ja resurssit johtaa sekä Suomen että kansainvälisellä tasolla ainutlaatuista eALLIANCE-ekosysteemiä.
Patria toteuttaa eALLIANCE-hankkeessa yhdessä yli 30 kumppaniyrityksen kanssa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa, jolla kehitetään uusia, murroksellisiä digitaalisia ratkaisua ja edistynyttä tiedonjakoa, mikä mahdollistaa holistisen metaversen rakentamisen. eALLIANCE lisää lähes 200 miljoonaa euroa Patrian sekä ekosysteemipartnereiden yhteenlaskettuihin TKI-panostuksiin Veturin elinkaaren aikana. Lisäksi eALLIANCEn tärkeänä tavoitteena on parantaa suomalaisten yritysten mahdollisuuksia päästä kansainvälisillepuolustusteknologiamarkkinoille sekä vahvistaa merkittävästi tähän liittyvää vientipotentiaalia.
Patrian johtama eALLIANCE-ekosysteemi mahdollistaa sekä suurten yritysten että ketterien pk-yritysten yhteistyön innovatiivisten puolustus- ja kaksoiskäyttöteknologioiden kehittämisessä, mukaan lukien virtuaalisetkaksoset -, käyttöliittymät -, metaverse & live-virtual- constructive ympäristöt -, lautan hallinta -, optimointi-, tekoäly-, reunalaskenta - sekä 5G- ja 6G-teknologiat. Suomalaiset tutkimusorganisaatiot, yliopistot sekä teollisuusalan muut yhteistyöorganisaatiot ovat myös tärkeässä roolissa ekosysteemin tutkimus- ja kehitystyössä.
Lisätietoja:
matti.saarikko (at) patriagroup.com
timo.sorsa (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Picosun vetää ‘Chip Zero’ -ekosysteemiä, joka luo ensimmäisen puolijohde-ekosysteemin Suomeen. Missiona on kehittää nollapäästöisten sirujen tuotantoa. Tämä 138.7 M€ tk-projekti, jossa Picosun kolminkertaistaa vuosittaiset tk-investointinsa vuoteen 2026 mennessä, mahdollistaa 160 M€n tk-kasvun ekosysteemin jäsenyrityksissä. Tavoitteenamme on alentaa puolijohteiden kerrostamisen tuotannon päästöjä 50 prosenttia ja nostaa sirujen kädenjälkeä kaksinumeroiselle prosenttitasolle vuoteen 2030 mennessä. Näin saavutetaan nollapäästöt sirujen koko elinkaaressa.
Kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamiseksi tiekartalla keskitytään neljään aiheeseen: 1) Resurssitehokkaiden atomikerroskasvatuslaitteiden (ALD, Atomic Layer Deposition) ja prosessien kehittäminen; 2) Kiertotalouden edistäminen liittämällä arvoketjut suljettuihin resurssikiertoihin; 3) Suomalaisen puolijohde-ekosysteemin rakentaminen; 4) Sähköistämisen kädenjäljen parantaminen paremman tehokkuuden ja skaalautuvuuden avulla.
Suomi on ALD:n johtavia asiantuntijamaita, joten Suomella on potentiaali tulla merkittävämmäksi toimijaksi puolijohdeteollisuuden teknologiakehittäjänä. Applied Materialsin ostettua Picosunin uusi maailmanlaajuinen yhteistyöverkosto on projektin käytettävissä ja Suomen puolijohdetoimijoilla on paremmat mahdollisuudet uuteen tuotekehitykseen. Applied Materials on johtava toimija materiaalien suunnitteluratkaisuissa, joita käytetään lähes jokaisen maailman sirun ja edistyneen näytön tuotannossa. Ekosysteemi kiihdyttää kaikkien suomalaisten puolijohdevalmistajien liiketoimintaa keskittymällä kansalliseen tk-toimintaan, vahvistamalla erikoistuneiden työntekijöiden osaamista, lisäämällä alan koulutusta ja tarttumalla alan negatiivisiin ympäristövaikutuksiin, tehottomaan tuotantoon ja jatkuviin tuotantoketjun haasteisiin.
Picosunin Veturi-ekosysteemissä on puolijohdearvoketjun merkittävimpiä yrityksiä suuryhtiöistä, innovatiivisista pk-yrityksistä sekä tutkimusorganisaatioista ja yliopistoista.
Lisätietoja:
jani_kivioja (at) amat.com
mikko.ahlholm (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
MISSIO: Kestävän kehityksen mahdollistaminen liikkuvissa työkoneissa, hyötyajoneuvoissa, sekä infrastruktuurissa raaka-aineiden louhintaan, käsittelyyn ja kuljettamiseen haastavissa ympäristöissä.
Raskaiden liikkuvien työkoneiden käyttö on suurin syy ympäristöille kestämättömän kehityksen kannalta (mm. rakennus- ja kaivostoiminnassa, sekä maa- ja metsätaloudessa). Yhdessä nämä liikkuvat työkoneet (NRMM) ja kaupalliset kuljetukset aiheuttavat merkittävän osan maailman energiankulutuksesta, hiilidioksidipäästöistä ja maksavat merkittävän summan häiriöiden ja inhimillisen pääoman osalta. Mikä sitten tekee näistä koneista ja niiden toiminnasta kestämätöntä? Ne käyttävät uusiutumattomia energialähteitä (diesel), niiden energiatehokkuus on varsin rajallinen, ne tarvitsevat paljon kuljettajia niitä käyttämään, valvomaan ja kunnossapitämään, mikä johtaa usein turvallisuusongelmiin ja vaaratilanteisiin. Toimenpiteet johtavat usein suuriin seisonta-aikoihin, jotka vaikuttavat tuottavuuden laskuun.
Vuoteen 2035 mennessä FORWARD'27 vähentää merkittävästi CO2-päästöjä, energiankulutusta, sekä työvoiman tarvetta ja lisää tuottavuutta kehittämällä liikkuville työkoneille kestäviä energiaratkaisuja ja niiden toimitusketjuja, mahdollistamalla korkeamman autonomian tason ja ekosysteemin yhteistyöalustan. Muita vaikutuksia viiden vuoden aikana on mm. ekosysteemin laajentaminen 90 organisaatioon. Yksi hankkeen selkeä etu on Suomen markkinajohtajuus NRMM- ja hyötyajoneuvojen markkinoilla. Hanke vaatii 10 miljoonan euron rahoituksen Ponsselle sekä 20 miljoonan euron rahoituksen ekosysteemille. Teknologioiden, innovaatioiden ja ratkaisujen ansiosta FORWARD’27-ohjelman tuloksena syntyvä ekosysteemin liikevaihto nousee miljarditasolle vuoteen 2035 mennessä.
Ponssen ja Epecin tiekartta (pdf)
Lisätietoja:
jukka.t.laitinen (at) ponsse.com
mikko.hankaniemi (at) epec.fi
kari.koskela (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Sandvik on globaali kaivos ja urakointiteollisuuden ratkaisujen toimittaja. Isot trendit, digitalisaatio ja sähköistyminen muokkaavat toimialaa nopeasti ja avaavat uusia mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaa. Varmistaaksemme tulevaisuuden kilpailukyvyn, panostamme voimakkaasti uusiin teknologioihin ja teknologiaratkaisuihin.
Sandvik Veturi tähtää raskaiden työkoneiden, globaalisti kilpailukykyisiin, sähköisiin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Koneiden ja järjestelmien välinen yhteistyö mahdollistaa järjestelmätason optimoinnin asiakasprosesseissa. Yhtenä keskeisenä mahdollistajana järjestelmätason optimointiin on tulevaisuuden konnektiviteetti ratkaisut, joita Sandvik kehittää laajan ekosysteemin kanssa, osana Veturi hanketta.
Lisätietoja:
miika.kaski (at) sandvik.com
kari.koskela (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Tietoevryn Veturi-ohjelman missiona on kehittää maailmankansalaiselle digitaalisia palveluja, jotka ovat kohtuuhintaisia, saavutettavia ja luotettavia. Yhdessä verkostokumppaniemme kanssa kiihdytämme luotettavien teknologioiden kehitystä, vahvistamme Suomen teknistä osaamista ja autamme suomalaisia IT-yrityksiä rakentamaan data-alustoista skaalautuvaa liiketoimintaa globaaleille markkinoille.
Tietoevry etsii tutkimusyhteistyöhön verkostokumppaneita. Tutkimusaiheita ovat sekä tietyt yhteiset IT-alan teknologiat että tarkemmat teemat pankkitoiminnassa, sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kaupunkien energiaratkaisuissa. Projektin odotetaan luovan satoja uusia työpaikkoja ja merkittävästi uutta liiketoimintaa vuoteen 2030 mennessä.
Kehittää uusimpaan teknologiaan nojautuvia luotettavia data-alustoja luomaan skaalautuvaa liiketoiminta-arvoa.
Tuottaa uudelleenkäytettäviä teknologiamoduleja ja käyttää avoimen lähdekoodin komponentteja, jotta sovelluksia kehitetään nopeammin ja edullisemmin.
Luoda yhdessä suomalaisten IT-toimijoiden kanssa verkostomuotoisia liiketoimintamalleja, jotka laajenevat globaaleille markkinoille.
Vahvistaa tulevaisuuden kilpailukykyä pitkäjänteisellä yritysten ja tutkimuslaitosten yhteistyöllä.
TietoEVRYn veturiprojektin verkkosivut
Lisätietoja:
ksenia.avetisova (at) tietoevry.com
timo.sorsa (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Maailman väestön kasvu ja elintason nousu ajavat ruoantuotantoa kohti suuntaa, jota hallitsevat fossiilisten lannoitteiden käyttö ja monokulttuuriviljely. Kestävän ruoantuotannon ratkaisuja on kehitettävä nopeasti, jotta kasvavan väestön ruokaturva voidaan varmistaa ilmastoa ja luonnonvaroja ylikuormittamatta. Food 2.0 tarttuu haasteeseen, ja luo Suomeen luontoviisaan ruokajärjestelmän, joka luo edelläkävijyydestä lisäarvoa. Food 2.0 ruokajärjestelmä kattaa sekä elintarvikkeet, niiden tuotantopanokset että tuotannon sivuvirrat. Ruokajärjestelmän kestävyysuudistus tarkoittaa ravinteiden tehokkaampaa kiertoa, luonnon monimuotoisuuden vahvistamista, pienempiä päästöjä ja ruoantuotannon integraatiota muihin arvoketjuihin (mm. energia, kuidut, lannoitteet), mikä avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Uudistuksen keskeisenä mahdollistajana on datan ja tiedon tehokas hyödyntäminen digitaalisten integraatioiden ja tekoälyn avulla.
Globaali haaste on Suomelle paitsi uhka myös suuri mahdollisuus. Ilmastonmuutoksen myötä pohjoisten alueiden potentiaali ruoantuotannossa paranee, mikä avaa Suomessa tuotetulle ruoalle uusia mahdollisuuksia. Meidän ruoantuotantomme kestävyys on kansainvälisesti huippuluokkaa ja sen päälle on hyvä rakentaa kasvua. Suomessa myös investoidaan voimakkaasti vihreään energiaan ja vetytalouteen, mikä luo merkittäviä mahdollisuuksia ruoan tuotantopanosten kestävyyden parantamiseen. Food 2.0 lisää ruokaviennin arvoa merkittävästi ja luo myös uusia kiertotalouteen, digitalisaatioon ja mittausteknologioihin liittyviä vientimahdollisuuksia. Ruokajärjestelmän kestävyyssiirtymä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, luontokatoa ja rehevöitymistä. Suomen ruokaturva paranee, kun omavaraisuus proteiinikasvien, lannoitteiden ja energian suhteen kasvaa. Tutkittuun tietoon pohjaavalla ruokavaliomuutoksella voidaan myös vaikuttaa kansalaisten terveyteen. Tavoitteenamme on koota ekosysteemi rakentamaan luontoviisasta ruokajärjestelmää, jota emme voi luoda yksin!
Valion Food 2.0 -tiekartta (pdf)
Lisätietoja:
riitta.partanen (at) valio.fi
aleksej.leppanen (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Beyond circularity -hankkeessa Valmetista tulee globaali teknologiajohtaja uusiutuvissa materiaaleissa, jäte- ja kierrätysvirtoihin perustuvissa vesi- ja lämpöpohjaisissa laitteissa ja prosesseissa ja niitä tukevissa automaatio-, digitalisaatio- ja palveluratkaisuissa.
1. Uusiutuvat raaka-aineet ja uusiutuva energia korvaavat fossiiliset materiaalit ja fossiilista energiaa
2. Kuituperäisistä materiaaleista ja jätevirroista tuotetaan korkean lisäarvon tuotteita
3. Tämän saavuttamiseksi rakennetaan elinvoimainen ekosysteemi, joka hyödyntää kaksoissiirtymässä tarvittavaa osaamista.
Beyond circularity -hankkeella on strategisesti merkittävä rooli vihreän siirtymän toteutuksessa. Valmet tavoittelee teknologiastrategiansa mukaisesti yli 2,5 B€ liikevaihtoa v. 2030 mennessä panostamalla vihreään siirtymään. Kasvuvisiontoteutuminen edellyttää globaalin kilpailukykyisen verkoston rakentamista ja kaksoissiirtymän toteuttamista. Koko Beyondcircularity -ekosysteemin yhteenlasketun vientipotentiaalin on n. 9,5 B€ v. 2030 mennessä. Valmet kasvattaa hankkeessa TKI-henkilöstön määrää 74 henkilöllä ja koko ekosysteemi mahdollistanee n. 1300 uutta TKI-työpaikkaa Suomeen.
Hankkeessa muodostuva uusi vihreän siirtymän ekosysteemi luo osallistujille arvoa, kasvua ja laajentaa kompetenssipohjaa uusille alueille sekä houkuttelee mukaan alan parhaita kotimaisia ja kansainvälisiä partnereita. Muodostuva ekosysteemi ratkaisee erityisesti monimutkaisia haasteita, joissa edellytyksenä on avoimuus ja aktiivinen tiedon vaihto jäsenten välillä. Valmetin arvoketju ja kansainvälinen asema suuriin projektikokonaisuuksiin pystyvänä toimijana luo vahvan pohjan toimia innovatiivisen ekosysteemin veturina. Ekosysteemin ydin on Valmetin ainutlaatuiseen osaamiseen perustuvat ratkaisut rikastettuna partnereiden poikkitieteellisellä osaamisella. Tätä kokonaisuutta kehittämällä toiminta viedään uudelle tasolle, missä kiertotaloutta, autonomisia tehtaita ja teollisia palveluja vievät eteenpäin näiden alueiden globaalit huippuosaajat.
Beyond Circularity -verkkosivut
Lisätietoja:
janne.pynnonen (at) valmet.com
kari.koskela (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Wärtsilän johtama Wide & Intelligent Sustainable Energy -ekosysteemi (WISE) tekee yhteistyötä energiasektorilla mahdollistaakseen puhtaan ja tasapainottavan energiatuotannon konseptit. 50 miljoonan euron tutkimus- ja tuotekehitysprojektimme mahdollistaa 350 miljoonan euron t&k-kasvun ekosysteemissä. Tavoitteenamme on tarjota joustavia ja autonomisia voimalaitoskonsepteja 100 %:n sähköpolttoainevalmiudella heti ensimmäisestä päivästä vuoden 2028 loppuun asti. Tiekartta tämän tavoitteen saavuttamiseksi koostuu neljästä toisiinsa kytkeytyvästä purosta: 1) Autonomiset päästöttömät voimalaitokset ja puhtaan energian tuotanto, 2) voimansiirron optimointi, 3) digitaalinen infrastruktuuri ja 4) datavetoinen ylläpito ja uudet palvelut.
Autonomisesti toimiva, tasapainottava voimantuotantojärjestelmä kehitetään osana uusiutuvan sähköntuotannon ja energiavarastoinnin järjestelmiä, sisältäen uuden toimintaympäristön uudet palvelumallit. Keskeiset mahdollistajat – digitaalinen infrastruktuuri, reunalaskenta sekä energian hallinta ja optimointi – kehitetään toimimaan saumattomasti yhdessä. Ekosysteemi arvioi kaupallisia mahdollisuuksia, jakelumalleja ja teknologisia vaihtoehtoja elinkelpoisten liiketoimintamallien luomiseksi.
WISE-ekosysteemi pitää sisällään yli 200 yritystä, sekä isoja ja vakiintuneita yrityksiä että innovatiivisia PK-yrityksiä autonomisten ja optimoitujen toimintojen sekä ajoittaisten ja joustavien sähköntuotantoteknologioiden aloilla. WISE-ekosysteemillä, jota vahvistavat alan yritykset, tutkimusorganisaatiot ja yliopistot, on mahdollisuus tehdä merkittävä globaali vaikutus energiasiirtymän mahdollistajana. Kukaan toimija yksin ei yllä näihin kunnianhimoisiin tavoitteisiin, mutta tämä ainutlaatuinen yhteistyö Suomen energiasektorilla muuttaa vision todellisuudeksi.
Wide & Intelligent Sustainable Energy -verkkosivut
Lisätietoja:
eleonor.hedstrom (at) wartsila.com
tero.ijas (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Zero Emission Marine on Wärtsilän johtaman ekosysteemin yhteistyöhanke, jonka missio on mahdollistaa nollapäästöinen meriliikenne-ekosysteemi, joka kehittää kestäviä teknologiaratkaisuja ja laajentaa niiden käytön myös energiasektorille. 80 M€:n tutkimus- ja kehityshanke mahdollistaa ekosysteemikumppaneille 310 M€ tutkimus- ja kehitysrahoituksen lisäyksen. Tavoitteemme on saavuttaa 60% kasvihuonekaasupäästösäästöt meriliikennesektorilla 2030 mennessä, ja 2050 jälkeen kaikki Wärtsilä Veturi-ekosysteemin tuotteet ovat hiilineutraaleja tai hiilinegatiivisia.
Tavoitteen saavuttamisen tiekartta koostuu neljästä toisiinsa liittyvästä linjasta: 1) Vihreiden polttoaineiden mahdollistavien teknologioiden käyttöönoton kiihdyttäminen. 2) Ekosysteemin johtaminen kohti taloudellisesti järkeviä hiilineutraaleja polttoaineita. 3) Automatisoitujen ja optimoitujen operaatioiden kehittäminen järjestelmän tehokkuuden nostamiseksi sekä päästöjen vähentämiseksi. 4) Kaupallisesti kannattavien liiketoimintamallien kehittäminen ekosysteemin ja eri sektorien käyttöön.
Moottoriteknologiaa ja energian varastointijärjestelmiä kehitetään kestäville hiilineutraaleille polttoaineille, kuten ammoniakki, vety ja sen johdannaiset. Lisäksi mukana ovat hiilen talteenotto ja varastointi sekä uudelleenkäyttö biopolttoaineiden kysymyksessä. Digitaalisilla teknologioilla mahdollistetaan merkittävät vähennykset alusten polttoaineiden kulutuksessa, mikä parantaa uusien polttoaineiden taloudellista kannattavuutta. Ekosysteemi arvioi kaupallisia sekä toimitusmalleja ja muita teknologiavaihtoehtoja, jotta voidaan luoda kannattavat liiketoimintamallit ekosysteemin toimintaan. Uusien teknologioiden markkinapotentiaali on huomattava ulottuen yli meriliikennesektorin, sillä teknologiat ovat helposti otettavissa käyttöön muillakin energiasektorin alueilla.
Wärtsilän johtamassa ekosysteemissä on yli 200 yritystä, sekä isoja vakavaraisia yrityksiä että innovatiivisia pk-yrityksiä, toimialoinaan vihreät tulevaisuuden polttoaineet, polttoaineteknologiat, automatisoidut ja optimoidut operaatiot, ja ekosysteemiä vahvistavat teollisuusjärjestöt, tutkimuslaitokset ja yliopistot. Yksikään toimija ei yksin voi saavuttaa näitä kunnianhimoisia tavoitteita, mutta tämä ainutlaatuinen merisektorin yhteistyöelin voi muuttaa vision todellisuudeksi.
Zero Emission Marine -verkkosivut
Lisätietoja:
kenneth.widell (at) wartsila.com
tero.ijas (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
ExpandFibre (2020-2024) oli Fortumin ja Metsä Groupin käynnistämä t&k-ekosysteemi, jonka tavoitteena oli nopeuttaa kestävien biotuotteiden kehittämistä. Siinä keskityttiin sellukuitujen, hemiselluloosan ja ligniinin jalostamiseen uusiutuvista ja kestävistä olki- ja pohjoisen puulähteistä uusiksi biotuotteiksi. Sen tavoitteena oli vastata kestävien tekstiilikuitujen ja muiden lisäarvoa tuottavien biomateriaalien kasvavaan kysyntään. ExpandFibren ekosysteemi ja hankkeet käsittivät yli 140 miljoonan euron arvosta tutkimus- ja kehitystyötä, joka suunnattiin kestävien biotuotteiden kehittämiseen. Lisätietoja tuloksista julkaistaan pian.
Lue lisää ExpandFibren verkkosivuilta
Lue tuloscase: Kestävää liiketoimintaa uusilla biotuotteilla
Fortumin ja Metsä Groupin tiekartta (pdf)
Lisätietoja:
hanne.wikberg (at) fortum.com
katariina.kemppainen (at) metsagroup.com
tuomas.lehtinen (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
KONE-veturin, The Flow of Urban Life (2021–2024), tehtävä oli kehittää sujuvia ja kestäviä palveluja ja ratkaisuja seuraavalle miljardille kaupunkeihin muuttavalle ihmiselle vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena oli auttaa lievittämään kaupungistumisen ja ilmastonmuutoksen aiheuttamia suuria haasteita. Veturihanke on luonut uutta tietoa ja innovaatioita useilla keskeisillä teknologia-aloilla, edistäen suomalaisen osaamisen ja yritysten kehitystä älykkäitä ja kestäviä kaupunkeja varten.
KONEen veturiprojektiin osallistui noin 200 yritystä ja yhteistyökumppania, joiden t&k-projekteista on syntymässä reilusti yli sata patenttihakemusta. Veturi-ohjelman aikana KONEen t&k-investoinnit Suomessa ovat lisääntyneet keskimäärin 7 % vuositasolla. Yritys on houkutellut osaajaverkostoihinsa huippuosaajia erityisesti data-analytiikan ja tekoälyn sekä digitaalisten kaksosten ja simulaatioteknologioiden aloilta. KONEen innovaatiotoiminta ja ekosysteemiyhteistyö jatkuvat aktiivisena myös veturirahoituksen jälkeen.
Lue lisää veturihankkeen tuloksista
The Flow of Urban Life -verkkosivut
Lisätietoja:
ulla.tikkanen (at) kone.com
sakari.karppinen (at) businessfinland.fi
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea nk. kumppanuusrahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisille Co-Innovation ja Tutkimus, kehitys ja pilotointi -projekteille sekä Co-Research-projekteille.
Nokian veturihanke "Unlocking industrial 5G" kiihdytti digitaalista murrosta valituilla toimialoilla yhdistämällä radioteknologiaa, edistyneitä algoritmeja ja teollisuuden sovelluksia. Yhdessä 120 ekosysteemikumppanin kanssa Nokia kehitti teknologisia ratkaisuja tuottavuuden ja kestävyyden parantamiseksi.
Kumppanuushankkeissa kehitettiin esimerkiksi järjestelmäpiireihin ja mikrosiruihin liittyvää osaamista sekä teollisen 5G-verkon suunnittelua, toimintaa ja hyödyntämistä kaivos-, vesi- ja energiasektorilla.
Hanke alkoi heinäkuussa 2020 ja päättyi kesäkuussa 2023.
Unlocking industrial 5G -verkkosivu
Lisätietoja:
jarkko.pellikka (at) nokia.com
5G on mullistamassa teollisuuden – yhteistyöllä visiot muuttuvat todeksi
RF SAMPO -hanke vahvistaa Suomen kilpailukykyä radioteknologioissa
AIVA project: Nokia to accelerate Finnish industry with 5G and artificial intelligence applications
Mikä on tiekartta?
Tiekartat ovat veturiyritysten näkemyksiä siitä, millaisia ratkaisuja, teknologioita sekä osaamisia tarvitaan määriteltyjen missioiden saavuttamiseen. Yritykset ja tutkimusorganisaatiot voivat hakea rahoitusta Business Finlandilta tiekarttojen teemojen mukaisiin TKI-hankkeisiin.